Κώστας Πράπογλου: Ένας διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας και κριτικός σύγχρονης τέχνης στην Πάφο
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
30 Οκτωβρίου 2017Αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους σύγχρονους αρχιτέκτονες, επιμελητές εκθέσεων και κριτικούς σύγχρονης τέχνης του Ελληνισμού, με διεθνή δράση και αναγνώριση. Η Πάφος έχει την τύχη να απολαμβάνει την περίοδο αυτή τις γνώσεις και δράσεις του, ελέω Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.
Ο λόγος για τον δρα Κώστα Πράπογλου, ένα διεθνούς φήμης άνθρωπο των τεχνών και της αρχιτεκτονικής επιστήμης. Έχει λάβει Bachelor στην Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Master από το King’s College του Λονδίνου και διδακτορικό στη Ρωμαϊκή Αρχιτεκτονική από το Royal Holloway του Λονδίνου.
Είναι εκπρόσωπος δύο ιδιωτικών συλλογών σύγχρονης τέχνης με έδρα τις ΗΠΑ και την Ελβετία. Το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται σε ιδέες πολλαπλών εθνικών και ιστορικών πραγματικοτήτων και η επιμελητική του πρακτική εξετάζει την εν εξελίξει πραγματεία των κοινωνικοπολιτικών στοιχείων που ενσωματώνονται σε διαρκώς αναδυόμενα παραδείγματα αρχαίων και σύγχρονων πολιτιστικών αφηγήσεων και μοτίβων.
Ο δρ. Πράπογλου ανέπτυξε εσχάτως στενή σχέση με την Πάφο αφού δράσεις του εντάσσονται πλέον στο πρόγραμμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης «Πάφος 2017». Μιλώντας αποκλειστικά στο PafosNet, κατά την πρόσφατη έλευση του στην Κύπρο, αναφέρθηκε στη διεθνή σταδιοδρομία του και στο τι βλέπει να γίνεται και να αλλάζει στην Πάφο με αφορμή τον ρόλο της ως πρωτεύουσα του πολιτισμού στη γηραιά ήπειρο το χρόνο αυτό.
-Ποιά είναι η σχέση σας με τη σύγχρονη τέχνη και τί περιλαμβάνουν οι δραστηριότητές σας;
« Η σχέση μου με τη σύγχρονη τέχνη είναι απαύγασμα μιας μακροχρόνιας διεργασίας που είχε ως αφετηρία, όσο κι αν ακούγεται παράξενο, τις σπουδές μου στον τομέα της αρχαιολογίας και της αρχιτεκτονικής.
Ζώντας επί δεκαεπτά χρόνια στο Λονδίνο ήρθα σε τριβή με άπειρες εκθέσεις και εικαστικούς, σταδιακά λοιπόν άρχισα να συνειδητοποιώ την άμεση σχέση που έχει το μακρινό παρελθόν με το παρόν. Έτσι ξεκίνησα να αναπτύσσω ένα έντονο ενδιαφέρον για εννοιολογικούς παραλληλισμούς που ξεπερνούσαν τη συμβατή έννοια του χωροχρόνου.
Άλλωστε η εμπειρία που απέκτησα ως υπεύθυνος εκθέσεων στο Μουσείο της Μαντάμ Τισώ επί έξι χρόνια ενώ παράλληλα ολοκλήρωνα τις διδακτορικές μου σπουδές, έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στην κατανόηση παραμέτρων που αφορούν στη διοργάνωση, σχεδιασμό και εκτέλεση μιας έκθεσης.
Από το 2007 ξεκίνησα να αρθρογραφώ ως τεχνοκριτικός σε σημαντικά περιοδικά και πλατφόρμες τέχνης ανά τον κόσμο όπως τα βρετανικά Aesthetica, thisistomorrow, Third Text, το αμερικάνικο THE SEEN, το ελληνικό Athens Views και το OCULA του Hong Kong, ενώ κείμενά μου έχουν δημοσιευτεί από γνωστές γκαλερί του εξωτερικού όπως Marian Goodman, Hauser & Wirth, Parasol Unit και Alison Jacques. Πρόσφατες ομιλίες μου έχουν διεξαχθεί στο Middlesbrough Institute of Modern Art (MIMA) και στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία, με αφορμή την έκθεση του Σάββα Χριστοδουλίδη Rooms to Contemplate, περιεχόμενο και προοπτική μιας συλλογής».
-Είναι καλά γνωστό στους ασχολούμενους με το είδος αυτό των τεχνών ότι έχετε έρθει στο διεθνές επίκεντρο λόγω των projects που έχετε αναλάβει τα τελευταία δύο χρόνια.
« To Νοέμβριο του 2015 επιμελήθηκα στη γκαλερί Καλφαγιάν στην Αθήνα την έκθεση της εικαστικού Αικατερίνης Γεγησιάν, η οποία έλαβε το Χρυσό Λέοντα στη Μπιενάλε της Βενετίας με το περίπτερο της Αρμενίας, το 2016 ανέλαβα την επιμέλεια της ατομικής έκθεσης του Δημήτρη Σκουρογιάννη στη γκαλερί Μέδουσα στην Αθήνα και την ίδια χρονιά επιμελήθηκα την έκθεση Latitudes | Humanscapes στην Ελευσίνα στο πλαίσιο διεκδίκησης του τίτλου Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021.
Φέτος επιμελήθηκα την εικαστική εγκατάσταση του Σωκράτη Σωκράτους για τον οίκο Hermès στην Αθήνα με τίτλο Zoomorphism/Reimagining Personal Mythologies και πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία η ομαδική έκθεση με τίτλο [un]known destinations εννέα εικαστικών από την Κύπρο και την Ελλάδα. Πρόκειται για τους εικαστικούς Αικατερίνη Γεγησιάν, Απόλλωνα Γλύκα, Μπέττυ Ζέρβα, Ελένη Λύρα, Δέσποινα Μεϊμαρόγλου, Ρένα Παπασπύρου, Ανδρέα Σάββα, Δημήτρη Σκουρογιάννη και Μαρία Ανδρομάχη Χατζηνικολάου, η έκθεση των οποίων πραγματοποιήθηκε σε οικία του 1924, στην ιστορική περιοχή της Κυψέλης, στην Αθήνα.
Παράλληλα, βρίσκομαι στις προκαταρκτικές διαδικασίες για την αναδρομική έκθεση της εικαστικού Kimsooja στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης στη Σεούλ της Ν.Κορέας στα τέλη του 2018 ενώ σύντομα ξεκινώ μια νέα συνεργασία με τον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s».
-Ποια είναι η εμπλοκή σας με το Πάφος 2017;
« Είχα την τύχη να γνωρίσω προσωπικά τον Σέργη Χατζηαδάμο, γιό του γνωστού εικαστικού Άντυ Αδάμου ο οποίος με προσκάλεσε να γράψω το επιμελητικό κείμενο για το έργο του Τουρκοκύπριου καλλιτέχνη Baki Boğaç στο πλαίσιο της έκθεσης Risky Travels, μιας έκθεσης που παρουσιάστηκε το Μάη του 2017 στο χώρο της Παλιάς Ηλεκτρικής.
Επιπλέον, έχω αναλάβει την επιμέλεια του project Trails of Memories, που παρουσιάζεται από τις 27 Οκτώβρη μέχρι τις 11 Νοέμβρη, σε συνεργασία με τη γνωστή χορογράφο Αριάννα Οικονόμου που θα περιλαμβάνει site-specific performances της ίδιας και της ομάδας της σε επιλεγμένα σημεία της συνοικίας του Μουσαλλά στην Πάφο, σε συνδυασμό με μια πολυμεσική έκθεση και σπάνιο αρχειακό υλικό στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Έχω τη χαρά να έχω δίπλα μου εξαίρετους συνεργάτες όπως τον εικαστικό Γιάννο Οικονόμου και την εκπαιδευτικό και συγγραφέα Δήμητρα Σωκράτους. Το project πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Τερψιχόρη 2017 των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του Παφος 2017».