Pafos Net

Πιν: Η ιστορία της γελοιογραφίας στην Κύπρο, ξετυλίχθηκε στην Πάφο

title image

Μέσα από μια έκθεση γελοιογραφίας, αλλά και παρουσίαση ενός βιβλίου για την Πράσινη Γραμμή, παρουσιάσθηκε πριν λίγες μέρες στην Πάφο η διαχρονική παρέμβαση της γελοιογραφίας στην καθημερινότητα των ανθρώπων της Κύπρου, αλλά και στην ανοιχτή πληγή του εθνικού προβλήματος. Ήταν το αφέρωμα για τον γνωστότερο και δημοφιλέστερο γελοιογράφο της σημερινής εποχής, τον Πέτρο Παπαπέτρου, τον γνωστό και αγαπημένο του αναγνωστικού κοινού Πιν, που οργάνωσαν το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος και ο Φιλελεύθερος, στον οποίο καθημερινά επί δεκαετίες οι εικαστικές παρεμβάσεις του Πιν αποτελούν μια από τις πιο δημοφιλείς ρουτίνες των αναγνωστών.

Στους χώρους του πανεπιστημίου της Πάφου φιλοξενήθηκε έκθεση γελοιογραφίας του Πιν, αλλά και η παρουσίαση του βιβλί́ου του για την Πράσινη Γραμμή. Ενός βιβλίου που περιλαμβάνει κείμενο του φιλόλογου Στέλιου Παπαντωνίου για την δημιουργία της Πράσινης Γραμμής, φωτογραφίες του φωτορεπόρτερ Αντρέα Μανώλη και βεβαίως γελοιογραφίες του Πιν που έχουν δημοσιευθεί στον Φιλελεύθερο σε διαφορετικές περιόδους.

Στην εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος μίλησαν ο δρ Γιώργος Γεωργής, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Νεάπολις, ο Σώτος Βοσκαρίδης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Κυπρίων Γελοιογράφων, ο δημοσιογράφος και εκδότης, Αλέκος Μιχαηλίδης ­και η δικηγόρος Ρούλλα Μαλλή.

Μιλώντας στα εγκαίνια της έκθεσης, ο κ. Βοσκαρίδης επεσήμανε ότι η αγάπη του Πιν για την γελοιογραφία, την οποία υπηρετεί για πολλές δεκαετίες, καθημερινά, πιστά, ξεχωριστά και με επαγγελματισμό, όπως και η αγάπη του για την πατρίδα και τους ανθρώπους της καθώς και το ξεχωριστό του ταλέντο, έφεραν ακόμα ένα ωραίο και συγκινητικό αποτέλεσμα: την «Πράσινη Γραμμή».

Ο Πιν, που είναι στρατευμένος και όχι επιστρατευμένος καλλιτέχνης, είπε χαρακτηριστικά, δρα ελεύθερα και «Φιλελεύθερα», στην Κύπρο όπου βασιλεύει η μεγάλη διαπλοκή και η βαθιά διαφθορά σε όλους σχεδόν τους χώρους, πλην του Νηπιαγωγείου. Βασιλεύει επίσης η ανικανότητα και η αδιαφορία πολλών «υπευθύνων», αλλά ευτυχώς όχι όλων.

Γι' αυτό χρειάζονται, ελεύθεροι πολίτες να λεν με θάρρος την άποψή τους, να καταγγέλλουν τα κακώς έχοντα και να προτείνουν και να πραγματοποιούν λύσεις συγκεκριμένες. Στον Πιν αξίζουν συγχαρητήρια για το θάρρος του να εκφράζει ελεύθερα και ενυπόγραφα τις απόψεις του για οποιοδήποτε θέμα κρίνει, άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του, κατέληξε ο πρόεδρος των κυπρίων γελοιογράφων.

pin4

Από την πλευρά του ο Αλέκος Μιχαηλίδης ανέφερε στην εκδήλωση ότι η «Πράσινη Γραμμή» δεν είναι μια ατομική έκθεση του διάσημου Πιν. Είναι ένα βιβλιάριο που διαβάζεται, θα διαβάζεται και θα ξαναδιαβάζεται, πολλά χρόνια, σαν μια διακωμώδηση της κυπριακής τραγωδίας ακόμα και σήμερα, 50 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή. Θα διαβάζεται περισσότερο σαν μια υπενθύμιση όσων διαπράχθηκαν και διαπράττονται εις βάρος της ανθρωπότητας, της δημοκρατίας, της αξιοπρέπειας, παρά σαν μια απλή συλλογή σκίτσων του μεγάλου Πιν. Θα διαβάζεται σαν μια κατάθεση, μια κραυγή για την πράσινη γραμμή που σημάδεψε, σημαδεύει και θα σημαδεύει τις ζωές μας, που πάππον ως αγγόνιν, όπως είπε.

Το βιβλίο «Η Πράσινη Γραμμή», που συνδέει μαεστρικά τα σκίτσα του Πιν, με τον ακλόνητο λόγο του Στέλιου Παπαντωνίου και τις ασύγκριτες εικόνες του Ανδρέα Μανώλη, έχει να πει πολλά, επεσήμανε ο Αλέκος Μιχαηλίδης. Δεν μεμψιμοιρεί, όπως συχνά η γνωστή Κυπρούλα του Πιν, μα φωνάζει για τις γενιές που μεγάλωσαν και μεγαλώνουν πλάι στην πράσινη γραμμή. Την πράσινη γραμμή που χάραξε ο Βρετανός υποστράτηγος Πίτερ Γιανγκ το 1964, θεμέλιωσαν οι Τούρκοι όλα τα επόμενα χρόνια μέχρι και το 1974, συνήθισαν και κανονικοποίησαν οι Ελληνοκύπριοι έκτοτε μέχρι σήμερα.

Δυσφορεί ο Πιν σε κάθε σκίτσο του βιβλίου, δεν αντέχει τη συνέχεια και τη συνήθεια και τοποθετεί μια πράσινη γραμμή στα κομμάτια της κυπριακής πραγματικότητας. Αγανακτεί, θυμώνει, ξεσπά κάθε πρωί στον Φιλελεύθερο για την κατάντια μιας κοινωνίας που έπρεπε να είναι πάνω στα οδοφράγματα και όχι να διέρχεται από αυτά σαν να μη συμβαίνει τίποτε. Αγανακτεί, εξεγείρεται και δυσφορεί, σε κάθε σελίδα αυτού του βιβλίου, που ανατυπώθηκε μέσα σε λίγους μήνες, και θα έχει πάντα περίοπτη θέση στο αρχείο των εκδόσεων Αιγαίον, κατέληξε.

pin2

Η δικηγόρος Ρούλα Μαλλή, φίλη του Πιν, μιλώντας στην εκδήλωση στο Νεάπολις Πάφος, παρατήρησε ότι γνωρίζοντας τον Πέτρο Παπαπέτρου από κοντά δεν μπορούσε να εξηγήσει πως αυτός ο ήρεμος και ήσυχος χαρακτήρας μέσα από τα σκίτσα του μπορούσε να μετατραπεί σε ένα θυμωμένο πατριώτη, ένα διεκδικητή του δικαίου, ένα αυστηρό κριτή των γεγονότων και των δημοσίων προσώπων που μας περιβάλλουν.

Δεν μπορούσα να φανταστώ πως αυτός ο σεμνός και απλός άνθρωπος μπορούσε να μετατρέπει το πενάκι του σε ιστό της σημαίας μας, σε ασπίδα, και δόρυ, να χρησιμοποιεί με τόση μαεστρία την ειρωνεία, τον κυνισμό, την παρωδία χωρίς ποτέ να προσβάλλει κανένα, τόνισε.

Ο Πέτρος Παπαπέτρου, γνωστός σε όλους ως Πιν, ξεκίνησε και παρέμεινε γελοιογράφος στην εφημερίδα «ο Φιλελεύθερος» σταθερά, αμετανόητα και με συνέπεια για 37 συναπτά έτη και συνεχίζει ακάθεκτος, κατέληξε.

pin3