Pafos Net

Χρύσω Μακαρίου: Από την Πάφο στο «Σπίτι του Μότσαρτ», στη Βιέννη.

title image

Υπό τις έντονες επευφημίες του κοινού, η νεαρή Κύπρια υψίφωνος, Χρύσω Μακαρίου, ερμήνευσε σειρά εντελώς διαφορετικών γυναικείων χαρακτήρων από όπερες του κορυφαίου Αυστριακού μουσουργού, Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, στην πρόσφατη συναυλία με τίτλο «Η Αφροδίτη στις όπερες του Μότσαρτ», σε ένα από τα ιστορικότερα κτίρια του κέντρου της Βιέννης, στο Μουσείο «Σπίτι του Μότσαρτ».

Τη συναυλία, που επιμελήθηκε και παρουσίασε η νεαρή Ελληνίδα συνθέτις και μουσικολόγος, Σπυριδούλα Κατσαρού, και συνόδεψε στο πιάνο η Γιαπωνέζα, Ερίνα Νεκασάκου, διοργάνωσε το «Σπίτι του Μότσαρτ» σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αυστρία.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν πολλοί εκπρόσωποι των γραμμάτων, των τεχνών και της διπλωματίας με επικεφαλής την πρέσβειρα της Αυστρίας στην Ελλάδα, Μελίτα Σούμπερτ, τον πρεσβευτή της Κύπρου στη Σλοβακία, Νέαρχο Παλά και τον πρεσβευτή της Κύπρου στην Αυστρία, Μάριο Ιερωνυμίδη, ο οποίος στον χαιρετισμό του εξήρε την πρωτοβουλία του μουσείου και των καλλιτεχνών για την πραγματοποίηση της συνδεόμενης με την Κύπρο πρωτότυπης συναυλίας.

chryso-makariou2

Προσφωνώντας και επαινώντας τις καλλιτέχνιδες για τις πολύμηνες προετοιμασίες του εγχειρήματός τους, ο διευθυντής του Μουσείου, Γκέρχαρντ Βίτεκ, εστίασε στη σημασία της συναυλίας, της αφιερωμένης στις γυναικείες μορφές, της «Αφροδίτης» του έργου του μεγάλου μουσουργού, παραπέμποντας στην «κυπριακή καταγωγή» της, ενώ αναφέρθηκε στο Σπίτι του Μότσαρτ, όπου εκείνος κατοικούσε από το 1784 έως το 1787, στη δημιουργικότερη περίοδο της ζωής του.

Η συναυλία άνοιξε με την ερμηνεία της Χρύσως Μακαρίου, της ίδιας της θεάς Αφροδίτης (Βένους) από το νεανικό έργο του 15χρονου τότε Μότσαρτ, «Ασκάνιο ιν Αλμπα» για να ακολουθήσουν δύο άριες της κόμισας Αλμαβίβα από τους Γάμους του Φίγκαρο και κατόπιν οι άριες της Δόνα Ελβίρα και της Τσερλίνα από τον «Ντον Τζιοβάνι».

Το πρόγραμμα της συναυλίας, στην οποία για να καταδειχτούν οι ιδιαίτεροι γυναικείοι χαρακτήρες είχαν επιλεγεί όπερες από σχεδόν όλες τις δημιουργικές περιόδους του Μότσαρτ, ολοκληρώθηκε με την απόδοση από την Κύπρια υψίφωνο, της άριας της Φιοντιρλίτσι από την όπερα «Κόζι φαν τούτε» (Έτσι κάνουν όλες).

Το εγχείρημα «Η Αφροδίτη στις όπερες του Μότσαρτ» υπήρξε για την ίδια πάρα πολύ δύσκολο και πρόκληση, τόνισε σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη η Χρύσω Μακαρίου, καθώς, όπως διευκρίνισε, «πρόκειται για ερμηνείες διαφορετικών χαρακτήρων όχι μόνον από τη δραματική τους πλευρά, αλλά και διότι τα έργα γράφηκαν σε διαφορετική χρονική στιγμή, κάτι που αντανακλάται στη μουσική. Η φωνή κινείται σε πολύ χαμηλές και συγχρόνως σε πολύ υψηλές νότες και πρέπει να είναι από τη μια λυρική και ανάλαφρη και σε άλλες στιγμές δραματική, να βγαίνει δηλαδή με πιο πολλή ένταση και όγκο, ένας τρομερά δύσκολος συνδυασμός».

Σημείωσε ακόμη πως το κοινό σημείο των ηρωίδων αυτών είναι ότι είναι πολύ ερωτικές γυναικείες μορφές, με διαφορές στοω χαρακτήρα, στην ηλικία και τον ρόλο. Έχουν δε όλες τον ίδιο γυναικείο αισθησιασμό που πηγάζει πάντοτε μέσα από τη μορφή της Αφροδίτης η οποία αποτελεί πηγή έμπνευσης σε όλη την ευρωπαική Τέχνη. Αυτό κάνει την ίδια να αισθάνεται λίγο πιο περήφανη καθώς προέρχεται και κατάγεται όχι μόνο από την Κύπρο αλλά και από την ιδιαίτερη «πατρίδα» της Αφροδίτης, την Πάφο.

Από την πλευρά της, η συνθέτις και μουσικολόγος Σπυριδούλα Κατσαρού, σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισήμανε πως στο πλούσιο τόσο μουσικά όσο και δραματουργικά έργο του, ο Μότσαρτ «παρουσιάζει πολλούς και διαφορετικούς τύπους γυναικών με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο, με καθέναν από αυτούς να ενσαρκώνει μια Αφροδίτη -που αποτελεί ένα πολύ ισχυρό σύμβολο της αγάπης και του έρωτα- με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά και για τη συναυλία επιλέχθηκαν οι σημαντικότερες όπερες από τις κυριότερες δημιουργικές περιόδους του μουσουργού».

Η Χρύσω Μακαρίου, που γεννήθηκε στην Ελλάδα και μεγάλωσε στην Κύπρο, άρχισε το 1998 σπουδές στο κλασικό τραγούδι στην Εθνική Ανώτατη Σχολή «Πάντσο Βλαντιγκέροφ» της Σόφιας, απ΄όπου αποφοίτησε το 2004 με το «μάστερ» από το Πανεπιστήμιο της βουλγαρικής πρωτεύουσας, ενώ παράλληλα μαθήτευε κοντά σε διάσημους δασκάλους.

Τα τελευταία χρόνια συμμετείχε σε σειρά συναυλιών και μουσικών παραγωγών σε Βουλγαρία, Ελλάδα, Κύπρο και Αυστρία, στην οποία ζει από το 2006 συνεχίζοντας στη Βιέννη τις σπουδές της κοντά σε γνωστούς δασκάλους, ενώ το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει αρκετούς ρόλους από γνωστά έργα όπερας.

Η συνθέτις και μουσικολόγος Σπυριδούλα Κατσαρού σπούδασε μουσικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, παράλληλα με αρμονία και σύνθεση στο Ωδείο Νίκος Σκαλκώτας, από το οποίο απέκτησε και δίπλωμα πιάνου. Συμμετείχε σε διάφορα συνέδρια για τη μουσική επιστήμη, ενώ συνέχισε με σπουδές μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, όπου τελευταία ολοκληρώνει τη διδακτορική διατριβή της.