Pafos Net

Χρύσω Μακαρίου: Από την Παιδική Χορωδία Πάφου στην όπερα της Βιέννης

title image

Μια κυπρία σοπράνο μαγεύει την Ευρώπη. Με μόνιμη έδρα την Βιέννη η Χρύσω Μακαρίου από την Πάφο έχει ήδη κερδίσει σωρεία βραβείων και διακρίσεων σε διαγωνισμούς κλασικής μουσικής, ενώ το ταλέντο της αναγνωρίζεται πλέον καθολικά. Αρχίζοντας στα πρώτα της βήματα από την Παιδική Χορωδία Πάφου, η κ. Μακαρίου είναι σήμερα από τις λίγες κύπριες με διεθνή καριέρα στην κλασική μουσική. Τις μέρες αυτές η Χρύσω Μακαρίου βρίσκεται στην Πάφο και μίλησε στο PafosNet για την καριέρα της.    

« Στη Βιέννη συνεργάζομαι σήμερα με τον οργανισμό Vienna Quartiere Artistico», τονίζει, « όπου ανήκω στα μέλη του ΔΣ του. Στόχος μας είναι η δημιουργία πολιτιστικών projects με καλλιτέχνες διεθνούς επιπέδου, παρουσιάζοντας την Βιέννη ως κέντρου πολιτισμού και συνάντησης καλλιτεχνών διαφορετικών εθνικοτήτων.

Πέραν της συνεργασίας μου με τον συγκεκριμένο οργανισμό, συνεργάζομαι με μια ακόμη ορχήστρα, όπου έχω συνχές εμφανίσεις σε ένα παλάτι στο κέντρο της Βιέννης, καθώς επίσης και με παραγωγές σε Αυστρία, Γερμανία και αλλού».

Την Κύπρο την υπεραγαπά και την επισκέπτεται συχνά, τονίζει, για αυτό και φροντίζει να έχει συμμετοχές ώστε το κυπριακό κοινό να μπορεί να την γνωρίσει ως καλλιτέχνη. Τελευταία της συνεργασία στον τόπο μας, αναφέρει η Χρύσω Μακαρίου, ήταν με το Φλαουτίσσιμο Λεμεσού, γιορτάζοντας τα 260+1 χρόνια από τη γέννηση του Μότσαρτ.

«Η δράση μου στην Κύπρο μου προσφέρει πάντοτε συναισθήματα αγάπης και αισιοδοξίας», αναφέρει χαρακτηριστικά. « Το κοινό είναι ζεστό, συμμετέχει έντονα και μου γεμίζει τις μπαταρίες για να συνεχίζω στο εξωτερικό. Είμαι ελληνοκύπρια και αυτό συνυπάρχει στην δουλειά μου και στην όλη μου προσέγγιση προς την μουσική, όπου και αν βρίσκομαι».

Ερωτηθείσα για τη νέα γενιά στην Κύπρο που ακολουθεί τα δικά της βήματα σε αυτό το δύσκολο είδος μουσικής, η παφία σοπράνο παρατηρεί ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύ καλή δουλειά και προσπάθεια στον τόπο μας, με τη δημιουργία των μουσικών γυμνασίων και λυκείων, τα οποία προετοιμάζουν σε ένα καλό επίπεδο τα παιδιά.

«Αυτό όμως από μόνο του δεν είναι αρκετό», τονίζει. «Δυστυχώς, το περισσότερο βάρος της εκπαίδευσης και της πορείας ενός παιδιού στο κλασικό τραγούδι βαρύνει τις οικογένειες, ώστε να μπορεί το παιδί να μπει σε καλή σχολή του εξωτερικού.

Θα πρέπει να ξέρετε ότι μια μετέπειτα θετική εξέλιξη εργοδότησης και καριέρας, εξαρτάται από το ποιά σχολή τελειώνει ο μουσικός, δεν αρκεί ένα δίπλωμα από ένα πανεπιστήμιο.

Σε αυτό τον τομέα, καλύτερες υποδομές διαθέτουν οι χώρες του γερμανόφωνου τομέα. Και ο λόγος είναι επειδή η όλη οικονομική κατάσταση της Ευρώπης αυτή τη στιγμή είναι τέτοια, που αυτές οι χώρες έχουν τη δυνατότητα χρηματοδότησης τέτοιων σχολών, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες.

Το σημαντικό μετά τη σχολή όμως, είναι να βρει τον κατάλληλο καθηγητή που να βοηθήσει το ταλέντο, μόνο με τον κατάλληλο καθηγητή μπορεί να προχωρήσει μπροστά».

Η Χρύσω Μακαρίου παρατηρεί ότι για την ανάπτυξη του κλασικού ρεπερτορίου στην Κύπρο θα πρέπει πρωτίστως να γίνει ένα θέατρο. Χρειάζεται επίσης να αρχίσει η κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να παγιωθεί η αντίστοιχη κουλτούρα στην Κύπρο, επισημαίνει.

«Ένα μουσικό λύκειο δεν είναι αρκετό για να εκπαιδεύσει το κοινό σε αυτά τα ακούσματα», αναφέρει. « Πρέπει να υπάρξει μια ολοκληρωμένη υποδομή. Για παράδειγμα, πρέπει να δούμε τί υποδομές έχει αφήσει αυτή την 20ετία περίπου ο θεσμός της όπερας της Πάφου. Αν αύριο αποφασίσουν οι αρμόδιοι να σταματήσει το Pafos Aphrodite Festival, τί υποδομές θα μπορούμε να πούμε ότι έχει αφήσει;

Υπάρχουν μουσικές βιβλιοθήκες, υποδομές, βεστιάρια, κλπ; Όλα αυτά είναι ανάπτυξη. Ένας θεσμός δεν πρέπει να γίνεται μεμονωμένα, πρέπει να γίνονται πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, ώστε κάποιος που δεν μπορεί να πληρώσει να πάει στην όπερα, να έχει την ευχέρια να δει κάτι άλλο για να έρθει σε επαφή με το αντικείμενο».

makariou2

 

Μιλώντας για τα άμεσα σχέδια της η κ. Μακαρίου δηλώνει στο PafosNet ότι θα ακολουθήσουν παραστάσεις στο Βερολίνο, σε ένα project με τίτλο «Αφροδίτες στις όπερες του Μότσαρτ», το οποίο χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Μουσείο Μότσαρτ της Βιέννης και τον Δήμο της Βιέννης.

«Ήταν μια ιδέα του διευθυντή του Μουσείου της Βιέννης», εξηγεί, « να παρουσιάσω εγώ την ιστορία της θεάς Αφροδίτης και πώς αυτή επηρέασε την εξέλιξη του ευρωπαικού πολιτισμού στις τέχνες και κατ’ επέκταση πώς η θεά του έρωτα επηρέασε τις όπερες του Μότσαρτ, που θεωρείται ο πιο χαρακτηριστικός Βιεννέζος συνθέτης».

Στη συνέχεια, τονίζει, θα γίνει μια τουρνέ στη Νότιο Κορέα όπου θα προωθηθεί η Βιέννη ως πολιτισμός κουλτούρας.

makariou3

 

H πορεία της Χρύσως Μακαρίου ξεκίνησε από την Παιδική Χορωδία του Δήμου Πάφου, υπό την διεύθυνση της Κλεοπάτρας Κοτσώνη, η οποία όπως επισημαίνει η ίδια η σοπράνο, ήταν αυτή που αναγνώρισε το ταλέντο της και την ώθησε στο να ακολουθήσει το τραγούδι.

Μετά το σχολείο, τονίζει, ακολούθησαν σπουδές κλασικού τραγουδιού στην Μουσική Ακαδημία Σόφιας και μετά ήρθε στη ζωή της η Βιέννη.

«Έκανα ακρόαση σε μια φημισμένη μεσόφωνο, την Μαργαρίτα Νίλοβα, η οποία με προέτρεψε να την ακολουθήσω στη Βιέννη. Το 2006 πήγα εκεί και έκτοτε την έχω ως έδρα μου.

Το πρώτο διάστημα δεν ήταν εύκολο, έπρεπε να τελειοποίησω την τεχνική μου και να αλλάξω πολλά πράγματα. Αφιέρωσε δύο με τρία χρόνια στην διαδικασία αυτή και μετά άρχισαν οι πρώτες εμφανίσεις και οι διακρίσεις, με τελευταία εξ αυτών το περασμένο καλοκαίρι στα «Βραβεία Μπετόβεν» με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Τέπλιτσε Τσεχίας.